Граждани и спортисти възраждат Градския стадион във Велики Преслав (снимки)
09.02.2019
Днес топло и слънчево, от утре идва застудяване
11.02.2019

Учителят Ангел Ангелов: Първи сме в ЕС по брой жени в IT сектора, въпреки това има глад за дами в бранша

IT секторът е един от най-бързо развиващите се в България и затова все повече хора се насочват към него. Стандартното схващане е, че това е предимно мъжка професия, в която силният пол се справя по-добре и по-адекватно, а жените програмисти са рядко срещани. Вероятно затова IT секторът в световен мащаб страда сериозно от липсата на жени. Не така стоят нещата в България, която, оказва се, е страната в Европейския съюз с най-много жени, работещи в сектора на информационно-комуникационните технологии, сочат данни от анализа на Евростат за 2017 г.

У нас 35%  от IT специалистите са дами. След нас са Румъния и Литва с около 25,7% на сто, а държави като Германия и Франция са в дъното на класацията.

Жените, които се престрашават да опитат, доказват, че насажданото мнение, че полът в програмирането има значение, е погрешно. IT специалисти споделят, че женското присъствие в бранша е изключително полезно, защото жените имат вродено чувство да изпипват детайлите, докато мъжете го карат „по-грубо“. Те признават, че има разлика в аналитичното мислене между мъжете и жените, което се отразява на подхода, който избират, за да решат определен проблем, но в крайна сметка е важен резултатът. А той недвусмислено показва, че жените се справят точно толкова добре, колкото и мъжете.

За жените в IT сектора разговаряме с Ангел Ангелов, който вече 10 години работи като учител по информационни технологии към СУ „Сава Доброплодни“ в Шумен. През 2006 г. Ангел Ангелов завършва  НВУ „Васил Левски“ във Велико Търново, специалност „Компютърни системи и технологии, а през 2007 г. и ШУ „Епископ Константин Преславски“, професионална квалификация „Учител по информационни технологии“. Докторант е по Методика на обучението по информатика и информационни технологии към ПУ „Паисий Хилендарски“ град Пловдив.

Ангел Ангелов е познат в средите като учител с иновативен подход на преподаване, въвеждайки метода „учене чрез действие“. По модела, създаден от него, е разработена учебна програма и са сключени партньорски договори с 6 училища и 2 университета от страната, където ученици и студенти обменят опит на разменни начала под негово ръководство.

Опитът му е признат и се споделя не само у нас, но и в много държави по света. Това стана възможно след участието му в конкурса Microsoft Educator Exchange – 2015, Redmond, WA USA, където печели наградата The Pitch – Best Achievment | Runur up. Благодарение на това отличие квотата за учители, които да участват във световния форум, нараства от двама на двадесет. Ангелов е номиниран и за две световни награди – Global Teacher Prize / Световна награда за учители – номинация за 2015 г. и Global Innovation Awards / – номинация за 2016 г. и TOP 10 за 2017 г. в категория „Teaching Standards“ за постижения в преподаването и ученето чрез използване на технологии. През 2018 г. става победител в националния конкурс „Дигитален посланик в час и клас“, първо място печели и в Националния конкурс SUPER STEM БЪЛГАРИЯ в категория DIGITAL EXCELLENCE. Поредният успех идва в началото на тази година, когато е определен за национален координатор на световния проект „InnovateYourDreams 2019“.

Ангел Ангелов е член на национални комисии към МОН и участва като експерт и технически комисар към различни образователни инициативи и проекти.

Той е ръководител на Школа по информационни технологии SiT – Shumen Institute of Technology в град Шумен. Школата съществува от учебната 2008/2009 г., като в нея се обучават над 120 ученици от 1 до 12 клас. Под негово ръководство училището, в което преподава, има класирани ученици в Националния отбор по информационни технологии, представящи  страната ни на „MOS World Championship“, както и на европейските регионални финали на Microsoft Imagine Cup 2017. За краткото си съществуване Школата е успяла да излъчи национални първенци в различни други международни и национални състезания и олимпиади по информационни технологии.

Ангелов е носител на над 50 грамоти за научно ръководство на ученици и ученически проекти, участвали в международни и национални състезания и олимпиади. Притежава 80 сертификата за научно ръководство на ученици и ученически проекти, участвали в международни и национални състезания и олимпиади. Съавтор е на над 20 учебника и учебни помагала по информационни технологии.

Автор е на над 20 научни публикации в областта на технологиите и образованието, представяни на международни и национални форуми. Член е на авторски екипи на издания и практически ръководства, свързани с иновативни компютърни приложения и с тяхното приложение в класната стая.

 

Г-н Ангелов, какъв е броят на жените, които работят в IT сектора в България?

– Официална статистика няма, защото много от фирмите не се квалифицират към IT сектора или такива, които не са към този сектор, се квалифицират към него. Средно в България се счита, че жените са някъде около 35 %, което ни прави първата в Европейския съюз държава по брой на жените в IT сектора. Пример мога да дам с Унгария и Полша, където жените са под 10%. В по-развитите европейски държави, като Франция и Германия, те са под 7 %.

Процентно имаме най-много дами в сектора и въпреки това продължава да има глад за жени специалисти в тази сфера.

 На какво се дължи този голям брой жени в сектора у нас?

– На първо място, че нямаме такива предразсъци като хората, работещи в други държави. Първият проблем е именно от предубеждението и то обикновено идва от мъжете, че те могат да се справят по-добре от жените с определени задачи, свързани с технологиите. В България тези предразсъдъци не са на нивото, което имат работещите в сектора на Запад.

Защо, въпреки че сме водещи по жени специалисти в тази сфера, все пак има глад за дами програмисти?

– От опита си в работата с ученици мога да кажа, че момичетата са много по-стриктни, много по-изпълнителни в поставените им задачи. За съжаление интересът им към технологиите е някъде до 7 клас. В момента работя с екип, който е само от момичета, но те са силно мотивирани, с изградена визия още от малки какво искат да учат, къде да учат и как да учат. Разбира се, те са единици.

 По колко време отделят на ден учениците, за да бъдат сред най-добрите?

– На ден отделят по 4-5 часа, предполагам, че това е аналогично на това да спортуват или рисуват. Голяма част от това, което правят е проучване на определен проблем. Първото нещо, което трябва да се направи при решаване на даден казус, е проучването, самото изпълнение е финалът. Първите познания по IT са още в началното образование. За учениците в трети клас беше въведен нов предмет, в който изучават визуално блоково програмиране, създават анимации и истории. Заявката на министъра на образованието на последните две кръгли маси, които се проведоха на тема образование, беше, че иска това да започне още от 1 клас.

Ако някой си мисли, че на тази възраст е много рано да зaпочне такова обучение, греши. В момента работя с деца на 5-6 г. в детска градина „Космонавт“ в Шумен и мога да кажа, че правят феноменални неща.

Може ли да се каже кой от двата пола се справя по-добре?

– Не бих казал, че едните работят много по-добре от другите. Справят се по различен начин, резултатът е един и същ. Разлика има в начина на мислене и в решаването на определени задачи. Безспорно различният подход е много добър, в която и да е сфера.

Къде предпочитат да търсят реализация, у нас или в чужбина?

– Последните две години повечето от учениците ми останаха в България. В предишни години почти всички заминаха за чужбина и не се върнаха. Това се дължи на по-добрата реализация. Факт е, че IT специалистите, които са в университетите или работят някъде и университетът е допълнителна за тях работа, или си работят само във фирмите, защото там заплащането е в пъти по-високо, отколкото в България.

IT компаниите вече не търсят хора само с образование, а хора с компетенции и умения. Все повече IT фирми не се интересуват дали кандидатът има едно, две или повече висши образования, а какво може.

Какво е заплащането и има ли значение от какъв пол е IT специалистът?

– Средното възнаграждение на специалистите в този сектор за България е около 2 500-3 000 лв. Заплащането за тези, които са изключително добри програмисти и дизайнери, но без никакъв корпоративен опит, е от порядъка на 1 500 – 1 800 лв.

Специално в IT сектора разграничението е много по-малко, отколкото в други сектори. Колкото и да не ни се иска да го признаем, в много сектори за една и съща работа жените получават по-малко. Тук са равнопоставени, в зависимост от политиката на компанията, понякога за ръководни постове жените взимат много повече, отколкото мъжете. Като цяло компаниите търсят страшно много жени, защото се има предвид, че има разлика в аналитичното мислене между мъжете и жените. Това неминуемо се отразява на подхода, по който избират да решат определен проблем. Много е важно да има жени дизайнери или жени, които са тип мениджъри или ръководители на екип, които да отговарят за ползваемостта на дадено приложение. Жените имат съвсем друг подход от този на мъжете при структурирането на елементите на дадено приложение и логиката между връзките в самото приложение. По съвсем различен начин се описва и един код. Водещото, разбира се, не е да си дама, а да си добър специалист.

От кои градове у нас излизат най-много жени програмисти и къде се нарежда Шумен?

– Шумен ли? Вероятно доста назад в тази статистика. В Шумен има момичета, а и на пазара, и в академичните среди, са се реализирали изключителни програмисти, дизайнери и аниматори, но те са единици. В нашия град има добра развойна база – школи като „А и Б“ и SiT предоставят отлична възможност за старт в тази сфера.

По правило най-много програмисти излизат там, където има и най-много школи. Напоследък страшно много специалисти се реализират от град Враца, досега традицинно това бяха София, Варна, Пловдив и Плевен.

Има ли достатъчно специалисти, които да обучават тези квалифицирани кадри, които пазарът на труда търси?

Да, Министерството на образованието и наука осигури програми за учители, по които да бъдат обучавани от фирмите в този сектор. И много се надявам да скъсим тази пропаст между образование и бизнес.

В момента по учебна програма от един учител, работещ в средно училище, се иска да разбира от компютърна графика, от програмиране, от уеб дизайн. И нали се досещате, че ако той е на топ ниво, не би останал да работи в сферата на образованието. Най-малко с тези познания би бил ръководител проект в някоя фирми със заплата от поне 3 000 лв.

Шумен има всичко нужно, за да бъде технологичен център на България. Шуменските училища предлагат образование с насоченост към технологиите, математиката, дизайна и роботиката. Имаме педагози на високо ниво и бизнес, отворен към създаването на общност с ясна визия за развитието на образованието, бизнеса и бъдещето на децата ни.

shumenonline.bg

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Копирането Забранено