Промени в данъчно-осигурителните изисквания за периода на извънредното положение
24.03.2020
Промяна в движението по част от улица „Цар Иван Александър“
24.03.2020

Дистанционното обучение крачка напред или назад?

Снимка: Ангел Ангелов

Петък 13-ти 2020 г. промени живота на милиони българи. Постави на изпитание дисциплината и личната отговорност на всеки един от нас. Обявеното извънредно положение изправи образованието очи в очи с технологиите на новото време, а учители и ученици  приеха предизвикателството да търсят начини как да нагодят учебния процес към извънредното положение и да продължат часовете си, макар и дистанционно. Така само за два дни, чрез социалните мрежи, електронните дневници и пощи, комуникацията между ученици и учители премина в електронна.

За пълноценното прилагане на обучението от разстояние потърсихме  д-р Ангел Ангелов, учител по информационни технологии в СУ „Сава Доброплодни“ Шумен.

Д-р Ангелов крачка напред или назад претърпя образованието след наложеното извънредно положение и досега това обучение прилагаше ли се?

– Да си призная съм за конвенционалния начин на получаване на знания. Нашата образователна система може да се заеме да разработи онлайн обучение, но да вземе най-доброто от него. Примерно да могат почти всички извънкласни дейности да бъдат реализирани по този начин. Надявам се тази ситуация да ни направи технологично необременени. До този момент онлайн обучението не беше част от образователната система, просто то се наложи. За съжаление МОН не разполага с образователни ресурси и разчита изцяло на издателите на всички компании, които разполагат с някакви платформи и съдържание, да ги освободят, за да може да се премине към този вид обучение – дистанционното обучение.

Учителите имаха ли някаква подготовка преди дистанционното обучение да се наложи от днес за утре?

-Не, колегите нямаха опит. Много малко от учителите са преминали такъв тип обучение, защото досега не се е налагало. Националните програми и проектите, по които участват учителите не предвиждаха, дори не разрешаваха до някаква степен, такъв тип обучение т. е., ако имам група в общия случай, трябваше да работя с групата в училище или на друго място, но заедно във физическа среда. Единствената възможност за такъв тип обучение до момента беше, когато работим по международни проекти или в екипна работа. Фантастичното е, че колегите успяха да реагират толкова бързо и да започнем в нормален ритъм. За краткото време, с което разполагахме, трябваше учителите да бъдат обучени да работят с поне една платформа, а голяма част от колегите не бяха спали, за да могат да се подготвят.

Пред какви трудности се наложи да се изправите Вие и колегите Ви?

– Да си призная очаквах да има някакви по-сериозни сътресения. По-скоро проблемът е в електронните дневници, които отказаха да работят заради натоварването. Това доведе до това, че нямаше как да изпратя по нормален начин съобщение на моите ученици, къде трябва да влязат днес примерно в 16.30 ч. Наложи се да потърся някой от учениците си във фейсбук, оказа се, че не с всички сме приятели в социалните мрежи, тогава прибегнах до друг вариант. Това са трудностите към този момент при провеждането на дистанционното обучение, но да речем това са пречки, които успяваме да преодолеем.

Какви програми за обучение използвате?

-Hangouts, Zoom.us, G suite, whiteboard.explaineverything.com, Google Drive, 8×8 и др. Аз работя със специализиран софтуер, който е много скъп и няма как учениците да го имат и това съответно ги ощетява. Всички платформи, които в момента учениците използват са с огромно натоварване. Има случаи, в които докато провеждаме час, връзката прекъсва. За ситуацията, в която сме в момента, и компаниите, и учителите реагират адекватно. А всички материали, които имаме, трябва да се преработят, за да отговарят адекватно на обучението, което прилагаме.

За някои от предметите са подходящи програми, с които се провежда синхронно обучение, за други асинхронно – това са двата типа обучение. Ако искам да покажа нещо на учениците си ще използвам синхронното обучение т. е. в реално време. Това обучение е близо до това, когато сме в класната стая. Виждам всеки един от учениците си и това, което правят на екраните си.

Асинхронното обучение е така нар. дистанционно обучение, когато използваме платформи, в които, някъде в интернет облака, се качват задачи, инструкции как да се решат учебните материали, връзки към сайтове и др. указания. При това обучение учениците намират време, когато те сами решат, сядат, прочитат, научават и пращат задачата, която им е поставена.

Д-р Ангел Ангелов е категоричен, че материалът ще се навакса, но по-важното е, че  след кризата МОН ще трябва да отдели значителен ресурс за въвеждане на този тип обучение в образователната система. Неминуемо това, което ни се случва днес ще доведе до нови възможности в учебния процес и ще допринесе за пълноценното прилагане на един нов подход към образованието.

По време на обявеното извънредно положение в помощ на учениците БНТ 2 и БНТ 4 започнаха излъчването на уроци.

Към момента не се предвижда удължаване на учебната година, намаляване на следващите ваканции и промяна в датите за изпитите. Предстои обявяване на нови дати за провеждане на ученическите олимпиади и състезания, които ще бъдат съобразени с епидемиологичната обстановка в страната.

shumenonline.bg

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Копирането Забранено