Важно за учениците
29.04.2021
Разпети петък е!
30.04.2021

Шуменец с акция „Пътни знаци“

По молба на шуменецът Валери Димитров shumenonline.bg стартира акция „Пътни знаци“, която има за цел да заостри вниманието на участниците на пътя. С гражданската си инициатива шуменецът се надява да провокира колегите си на пътя, да изпращат на редакционната ни поща снимки на пътни знаци, които създават объркване или такива, които просто липсват. Постъпилите сигнали ще бъдат изпратени до съответните контролни органи.

Според Валери част от пътните знаци са неправилно поставени, други невидими за шофьорите, а трети изобщо не отговарят на стандартите. На места в града пък пътната маркировка отдавна е изчезнала.

Възниква въпросът чия е отговорността?

„Няма я връзката между Агенция пътна инфраструктура, Общината и КАТ. Всички вдигат ръце. Именно КАТ са тези, които дават предписания за отстраняване на нередности и несъответствия със закона за движение по пътищата. Има места, на които  табелите за начало и край на населеното място са в лош външен вид, именно такива места се превръщат в хранилки на КАТ, според мен тази уязвимост на шофьорите се предизвиква умишлено“, убеден е Валери.

Като фрапиращ пример ни посочва пътя Каспичан – Шумен, знакът за винетка се оказва преди табелата за населено място. На видеото ще видите полицейски автомобил между знака и табелата.

Тук ще направим уточнението, че за контрола по общинската пътна мрежа отговарят Комисията по транспорт и пътна безопасност към Общината и КАТ. Републиканските пътища до трети клас се регулират от Агенция пътна инфраструктура, отново с пътна полиция.

Откликнахме на поканата за кратка разходка из града по време, на която Валери сподели наблюденията си. Наш съветник, в света на кормуването по учебник, е инструкторът Емилиян Йорданов, който признава за случаи от практиката си, в които реалната среда, в която попадат курсистите, не съответства на тази в учебниците. Това, разбира се затруднява обучаващите се.

„Изпитващият не се интересува от безумията на пътя. Изпитът минава по правилата на Закона за движение по пътища. И когато се случи да попаднем на знак, който не съответства на практиката, обучаващият изпада в патова ситуация“, обяснява Йорданов, който е категоричен, че придобиването на умения изисква време.

Тук главният път води към забранена улица с еднопосочно движение, в която е забранено шофирането или директно срещу отсрещната кола. Ако спазваме знака би следвало да направим катастрофа. Както каза Валери караме наизуст, да му мислят тия дето не са от наше село.

И докато Йорданов ни обяснява как към всеки един знак в градска среда трябва да има предварителна видимост от около 90 метра, за да може водачът да вземе решение и да реагира, попадаме на STOP, скрит зад растителност.

Слизаме от автомобила и се оказва, че не виждаме не един, а цели два знака – STOP и забранен десен ляв – предпоставка за ПТП.

Немаловажни са и обърнатите от вандали знаци, които допълнително напрягат обстановката на пътя.

Тук Валери се успокоява с факта, че повечето шофьори карат наизуст, а инструкторът зад гърбовете ни напомня, че книжката ни дава правото да шофираме в целия свят и следва контролните органи да не пестят от пътни знаци.

Продължаваме по ул. „Марица“, където инструкторът ни показва три знака – за еднопосочно движение, за пешеходна пътека и пропусни движещите се по пътя с предимство, които видимо се различава от познатите ни. Ще се наложи да питаме на кои стандарти отговарят.

По Наредба пътните знаци трябва да отговарят на БДС и стандарта за светлоотразителност.

Същият, но с по-скромни размери.

Тук от единия знак е останала само формата.

Шегуваме се, че това може би е лимитирана серия.

И още един такъв, от който не става ясно кое всъщност е забранено – спирането и паркирането или само спирането? Тук Валери и инструкторът започнаха да тълкуват знака по различен начин.

„Вижте сега този знак на каква височина е. Не искам да издребнявам, но той не е безопасен за пешеходците“ – Валери ни показва знак с височината на дете.

Според въпросната наредба, където е регламентирана височината, същите трябва да са на височина от 2,25 м. до 3,30 м.

В това време учителят по кормуване отвлича вниманието ни с друг знак и поставя въпроса на кого всъщност дава предимство.

„Знакът път с предимство се поставя само на кръстовище, тъй като функцията му е да регулира движението в самото кръстовище“, обръща внимание Йорданов и ни обяснява, че този знак трябва да се постави на друго място, където такъв липсва, например на ул. „Преслав“ до училищата, където няма нито един знак за предимство.

Осеян със знаци за предимство, без да има такава необходимост от тях, се оказа пътят между Шумен и кв. „Дивдядово“.

Към този се оказа, че липсва допълнителната табела, указваща, че знакът не важи за живущите. Поради липса на такава на това място доста често възникват спорове между шофьорите.

Като смущаващо инструкторът отчита и честата смяна на пътната маркировка, тук Валери дава пример с рисунките по асфалта на кръговото кръстовище на Руски паметник, което беше прерисувано на няколко пъти.

За нея обаче нормативната уредба не дава точен отговор на какъв период може да бъде променяна, което означава, че тя може да се мени с всяко ново боядисване.

Според Валери нещата могат да се подобрят, стига да има желание. Ако и  вие имате това желание може да станете част от инициативата на Валери, като изпращате снимки на редакционната ни поща contacts@shumenonline.bg.

Същите ще бъдат предоставени на КАТ, Комисията по транспорт и пътна безопасност и Агенция пътна безопасност.

shumenonline.bg

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *