Асоциацията по ВиК в Шумен може да контролира изпълнението на задълженията на ВиК оператора, но няма право да санкционира или извършва принудителни действие. Съгласно действащото право принудителните или санкционните действия са в компетентността на Комисията за водно и енергийно регулиране /КЕВР/ или на други компетентни органи. Това посочва в отговор на въпроси на shumenonline.bg областният управител на Шумен Бейнур Ахмед, който е председател на АВиК.
По силата на договор подписан на 8 март 2016 година от тогавашния областен управител на Шумен Донка Иванова, между АВиК и „Водоснабдяване и канализация“ Шумен, на ВиК оператора са предоставени за стопанисване, поддържане и експлоатация всички ВиК мрежи и съпътстващите ги съоръжения на територията на община Шумен. В задълженията на ВиК оператора влиза и доставяне на вода на потребителите, отвеждане и пречистване на отпадъчните води, присъединяване на потребителите към водоснабдителните и канализационните системи. Договорът е в сила от 1 април 2016 година и е със срок на действие 15 години.
Според предоставената ни от пресцентъра на Община Шумен информация, в активите на общината влизат Помпена станция „1300“, все още неработещата Пречиствателната станция за питейни води, Пречиствателната станция за отпадни води и др. спомагателна ВиК инфраструктура. В обхвата на водопроводната мрежа за цялата община попадат 263 км. външни водопроводи и 384 км. разпределителна мрежа. За град Шумен външните довеждащи и обслужващи водопроводи са с дължина 148 км., а разпределителната мрежа – 200 км.
Към момента Общината няма собственост на част от новоизградения довеждащ водопровод. Такава ще придобие за участъка от ПС „1300“ до НВ V=13000 м3, след въвеждане в експлоатация съгласно Наредба 2 / 2003 г. за въвеждане на строежите в Република България, Закон за общинската собственост и чл. 19 ал.1 т.4а от Закона за водите, поясняват от пресцентъра на администрацията.
„Това право не е безвъзмездно, а неговата цена е поетият ангажимент от Оператора за бъдещи инвестиции във връзка с рехабилитация и реконструкция на съществуващата инфраструктура и/или изграждане на нова. В Договора е постигнато договаряне за размера на минималното ниво на инвестиции както в общ, така и в годишен аспект, т. е. за всяка календарна година, което формира стойността на предоставеното право от държавата и общините за цялата обособена територия“, пояснява областният управител.
Контролът по отношение на стопанисването, поддържането и експлоатацията на предоставените активи, реализирането на инвестиционната програма и изпълнението на договорните показатели за качество се изпълнява от АВиК. Асоциацията има право да проверява изпълнението на задълженията на Оператора по договора, но след предварително писмено уведомление до Оператора в 5 – дневен срок. То трябва да съдържа обекта, който подлежи на проверка и датата, на която ще бъде извършена проверката.
В свое становище от 27 ноември 2024 година до КЕВР Бейнур Ахмед посочва, че услугата, която получават гражданите на област Шумен, не е на необходимото ниво и не отговаря на изискванията, които са заложени в договора, като акцентира на това, че ВиК операторът има бизнес план, който е одобрен от КЕВР, но несъгласуван от Асоциацията по ВиК – Шумен. Обръща внимание и на това, че въпреки сериозните инвестиции и предприетите дейности по реконструкция и рехабилитация по довеждащия водопровод и на водопреносната мрежа, се отчитат над 83% загуби по мрежата. Като това за областния управител е невъзможност на ВиК оператора да изпълнява основното си задължение – доставка на качествено и ефективно водоснабдяване.
Макар и с контролни функции, оказва се, че правомощията на Асоциацията са ограничени само и единствено до извършването на планови и извънредни проверки. АВиК няма право да издава предписания, няма право да санкционира, било то и символично, при установени нарушения. При констатирани такива може само и единствено да информира Министерството на регионалното развитие и благоустройство и „Български ВиК холдинг“ ЕАД.
В договора между двете страни е посочено, че Асоциацията няма право да претендира, ако Операторът не изпълни задълженията си за постигане на Нормативните показатели за качество. Както и да налага санкции на Оператора за неизпълнение на задълженията му, предвидени в действащото екологично право и да дава задължителни инструкции към Оператора, свързани с постигане на Нормативните показатели за качество.
Макар и договорът да се крепи на „добросъвестност“, в случай на съществено неизпълнение същият може да бъде прекратен.
shumenonline.bg