Милиони левове заеми е взело ВиК Шумен от Българския ВиК холдинг само за 4 години, откакто е създаден. Колко точно са поисканите и получените заеми никой не казва. Четвърти месец редакцията на shumenonline.bg задава въпроси на ВиК Шумен и на държавния холдинг. В опит да стигнем до цифрата се обърнахме към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чието управление преди три месеца пое шуменец – Иван Иванов. Въпреки това седмици наред отговорите упорито се бавят.
Иначе в постния отговор, който получихме, МРРБ признава, че шуменското водно дружество е в тежко финансово състояние, което предполага мъчно покриване на погасителните вноски по дълговете им.
Припомняме, че „Български ВиК холдинг“ бе създаден през 2020 година с фонд 1 млрд. лева, като основната му цел беше оздравяване на ВиК дружествата.
Най-голямата част от взетите на заем средствата били за осигуряване самоучастието на дружеството в проекта за водния цикъл. Друга част били оборотни заеми за обслужване на краткосрочни задължения от различен характер, включително за съдебни гаранции, с което се целяло да се защитят интересите както на ВиК оператора, така и на гражданите на Шумен, обясняват от ресорното министерство.
Решихме да сменим подхода, като им изпратим снимка на дневния ред от Общо събрание на ВиК Шумен, в което се искат заеми от 70 милиона лева под формата на анекси. Поставихме им простата задача да отговорят само с „да“ или „не“. Такъв не дойде.
Поредният ни опит също не се увенча с успех. Без отговор към датата на публикуване на този материал останаха и следните въпроси:
Вярно ли е, че на 7 октомври 2020 г. Българският ВиК-холдинг е предоставил заем от 4,651 млн. лв. на дружеството в Шумен, като мотивите за отпускане на кредита са „оздравяване и погасяване на задължения за ел. енергия към „Енерго про“ и „Електроразпределение Север“?
Вярно ли е, че на 23 декември 2020 г. холдингът е отпуснал заем от 2,848 млн. лв. на ВиК-Шумен за „оздравяване и погасяване на задълженията за ел. енергия към „Енерджи Маркет Глобал“ АД?
Вярно ли е, че на 25 януари 2021 г. холдингът е дал заем на ВиК Шумен за 5 млн. лв., за „оздравяване и погасяване на задълженията към „Напоителни системи“ и Басейнова дирекция „Черноморски район“?
Вярно ли е, че през 2022 година холдингът е предоставил на ВиК Шумен 25, 146 млн. лв. заем за изпълнението на „Интегриран проект за подобряване на водния сектор на обособената територия, обслужвана от ВиК – Шумен“, за довеждащия водопровод и пречиствателна станция за питейни води?
Вярно ли е, че 12 072 375,58 лв. от тези средства са за инвестиционен заем за обезпечаването на собственото участие, на вече направени и отчетени разходи по инвестиционния проект в ОПОС, а 13 073 627,10 лв. са за допустими разходи по проекта?
Вярно ли е, че 3 938 877,60 лв. от този заем са за финансиране на ДДС, което е част от стойността на проекта и представлява собствен принос на шуменското водноснабдително дружество за изпълнението на проекта?
Вярно ли е, че ВиК Шумен е поискало анексиране по сключен договор с холдинга на 16.09. 2022 г., като към утвърдения заем от 25 146 002 лв. се добавя исканата допълнителна сума от 59 868 797 лв. и новата стойност на договора е станала 85 014 799 лв.?
Вярно ли е, че вторият договор, със същата дата – 16 септември 2022 г. е анексиран на 18 август 2023 г. и по него ВиК-Шумен е поискало към утвърдения заем от 3 938 877 лв. да се добави исканата допълнителна сума за финансиране на ДДС 11 973 759 лв.?
Вярно ли е, че през 2024 година ВиК Шумен в взело от холдинга заем в размер на 4 704 638 лв. за съдебни дела?
Вярно ли е, че през февруари 2025 година ВиК Шумен е поискало от холдинга изменение на договор за заема – увеличаване на размера на заема с допълнителни средства в размер на 2 763 799 лв.?
В отговора до редакцията ни, който не съдържа подробна информация на заемите, от ресорното министерство обясняват, че откакто държавата е създала ВиК холдинга през 2020 година шуменското водно дружество е поискало общо 7 заема. По наши сметки с поискания на 25 февруари тази година, тези заеми вече са 8 на брой.
Справка в архива на Общински съвет Шумен показва, че постъпилите покани до местния парламент за провеждане на Общи събрания на съдружниците на ВиК Шумен, с дневен ред искане на заеми, са пет.
За двата заема 4,651 млн. лв. и 2,848 млн. лв. или общо 7,5 милиона лева Общинският съвет е оправомощил представителя на Община Шумен в Общото събрание на съдружниците на „ВиК-Шумен“ ООД, да гласува „ПРОТИВ“.
Местният парламент е взел решение представителят на Общината да гласува с „ВЪЗДЪРЖАЛ се“ по исканите два заема от 25, 146 млн. лв. за довеждащия водопровод и пречиствателна станция за питейни и води и за другия искан заем от 3 938 877 лв. за финансиране на ДДС.
С „ВЪЗДЪРЖАЛ се“ е гласувал представителят на Общината и по искания през 2024 г. заем от 4 704 638 лв. за съдебни дела. По същия начин е гласувал по другите точки от дневния ред с искане за трети анекс за промяна на параметрите по сключен договор от 16.09.2022 г. за заем между ВиК Шумен и холдинга по „Интегриран проект за подобряване на водния сектор на обособената територия обслужвана от ВиК-Шумен ООД“ , анексиран на 18.08.2023 г., после на 14.12.2023 г. Размерът е променен на до 70 млн. лв., от които 27, 926 млн. лв. за финансиране на самоучастието в инвестиционния бюджет за изграждане на проекта по ОПОС 2014-2020 г. и 42, 073 млн. лв. за осигуряване на разплащания към изпълнители. Трето анексиране е поискано и по друг договор на дружеството за заем по същия проект, като размерът на заема се променя на до 4 млн. лв.
Година по-рано за описаните анекси до Общинските съвети в област Шумен е изпратена покана с демо версията на Дневния ред, а именно без въпросните 70 милиона лева. Прави впечатление, че може би не случайно поканата е изпратена до Общинските съвети на всичките десет общини с дялове в дружеството на 16 август 2023 година. Месецът, в който заседания на общинските съвети не се провеждат.
От наши източници получихме скрийн шот на пълната версия на Дневния ред на въпросното заседание. От МРРБ все още не са потвърдили дали това е разширената версия, спестена на Общинските съвети.
Последният искан заем е от февруари тази година. За него представителят на Общината е гласува с „ПРОТИВ“ исканото увеличаване на размера на заема за съдебни дела с допълнителни средства в размер на 2 763 799 лева.
Ако МРРБ отговорят с „да“ на зададените по-горе въпроси, то сметката под чертата, без да имаме претенции, че можем да смятаме с толкова големи числа, ще покаже цифрата 118, 053 млн. лв. Дали това са всички поискани и взети заеми от холдинга, никой не казва.
По темата допълнителна информация потърсихме от председателя на Общински съвет Шумен Ася Аспарухова. Оказа се, че и местният парламент разполага с оскъдна информация относно заемите и намеренията на ВиК Шумен.
„Писали сме много писма с молба да се съобразяват с редовните заседания на Общински съвет Шумен. В отговор от тях получаваме, че изискванията на Търговския закон са спазени, поканата до съдружниците е изпратена. За нито една точка по дневния ред не сме получавали материали като съдружник. Когато оправомощаваме трябва да получим информация, а не само реквизита на поканата. Изисквали сме да получаваме договорите или условията, но един единствен път ги получихме и то най-общо“, възмущава се Аспарухова.
По информация на МРРБ ВиК дружеството имало и одобрен заем за финансиране на проект SCADA (етап 2), размерът обаче не се споменава. Изготвяла се необходимата техническа документация, като след стартиране изпълнението на дейностите по проекта, пропорционално на работата щели да бъдат разходвани и одобрените средства.
„През 2024 г. инфлационните процеси са оказали пряко влияние върху ръста на оперативните разходи. Данните показват, че разходите за текущи оперативни ремонти, материали, трудови възнаграждения са нараснали плавно през миналата година. Ръстът на разходите за електроенергията е най-висок, като той се обуславя от нестабилните и много високи цени на електроенергията на Унгарската борса, от която зависят цените на българския пазар. От друга страна приходите не нарастват със същия темп поради намаляване на битовите потребители и относително постоянните приходи от юридически лица. Вследствие на взетите адекватни оперативни мерки се очаква подобряване на финансовия резултат“, обясняват в отговора си до нас от МРРБ.
От там допълва, че дружеството се стреми да подобри събираемостта от вземания, с което да намали и текущите си задължения. Вземанията са основно от физически лица (битови абонати), като дружеството полагало усилия за подобряване на тяхната събираемост.
За колко години са заемите? Колко е гратисният период? ВиК Шумен плаща ли редовно лихвите и главницата по тях? Проектът за водопровода и пречиствателната станция за питейни води верифициран ли е? И още десетки зададени от редакцията на shumenonline.bg въпроси стоят без отговор.
shumenonline.bg